Fruktbart samarbete

I tisdags gick jag lyrisk hem från mitt arbete, nöjd med dagens värv. Under dagen hade jag och Anja planerat resten av höstterminen, i alla våra ämnen. Vi hade varit tidseffektiva, hittat inspirerande vinklingar på undervisningen och haft gott om tid för vår planering.

Anja och jag

Genom att använda oss av Google docs skrev vi båda på datorn i samma dokument under tiden som vi pratade och planerade. Vad den ene sa, skrev den andre och vise versa. Jag som aldrig tidigare arbetat i Google docs ser mängder av vinster och tycker det är praktiskt att kunna arbeta parallellt i samma dokument samtidigt som man delar på både redigering och ägande. I en gemensam mapp har vi sparat alla våra terminsplaneringar och kan gå in och redigera om så behövs.

Jag tror att jag talar både för Anja och mig när jag skriver att det är roligt när man är två. I vårt yrke utvecklas vi och reflekterar bäst i samarbete med andra, både i vårt arbete med barnen och kollegialt. Vi får liksom fler ögon, öron, armar och tankar och räcker till lite mer. (Läs även tidigare inlägg.)

Jag önskar att våra politiker hörsammar våra erfarenheter. Skolutveckling och kompetensutveckling är beroende av tid till planering och samarbete. Det är i de dagliga reflektionerna och diskussionerna som undervisningen bär frukt och det är här vi utvärderar vår undervisning och i förlängningen uppnår bättre skolresultat.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s